Ääni & kuva

Valitse sopiva drone

Oletko monien muiden tavoin kiinnostunut droneista, mutta et tiedä mistä aloittaa? Dronen lennättämisen ei tarvitse olla vaikeaa, mutta on hyvä tietää muutama asia ennen aloittamista. Tässä oppaassa kerromme dronemaailmasta, jotta voit tehdä oikean valinnan kiinnostuksen kohteidesi mukaan.

Valokuvaus- ja videodrone

Käytetään pääasiassa valokuvien ja videoiden ottamiseen yläilmoista. Se on tavallisin dronelaji, ja useimmat pystyvät lennättämään niitä, koska ne ovat sekä vakaita että luotettavia.

Tuotteeseen

Vapaa-ajan drone

Tunnetaan myös nimellä leludrone. Sopii aloittelijoille, jotka haluavat opetella dronen ohjaamisen perusteet. Useimmat vapaa-ajan dronet sopivat myös sisäkäyttöön.

Tuotteeseen

Kilpadrone

Sinulle, joka etsit adrenaliinipotkua. Kilpadronet on suunniteltu nopeisiin lentoihin, joten ne ovat sekä kevyitä että joustavia. Ne vaativat käyttäjältä kuitenkin enemmän kuin vapaa-ajan dronet tai valokuvaus- ja videodronet.

Tuotteeseen

Kolme suosittua dronetyyppiä

Valokuvaus- ja videodrone

Yksi yleisimmistä syistä hankkia drone on ympäristön tutkiminen ja dokumentointi. Valokuvaus- ja videodroneilla on hauskaa kuvata taloa yläpuolelta tai lähteä tutkimusretkelle luontoon ja dokumentoida maisemia. Tähän tarvitaan kuitenkin drone, jossa on kamera hyvien valokuvien ja videoiden ottamiseen. Yleinen väärinkäsitys valokuvaus- ja videodroneista on, että niitä on vaikeampi hallita kuin yksinkertaisempia leludroneja. Todellisuudessa asia on kuitenkin päinvastoin. Ammattimaisissa droneissa on nimittäin enemmän ja parempia antureita, jotka tekevät lentämisestä helppoa. Lähes kaikki osaavat lennättää näitä droneja, koska ne ovat sekä vakaita että luotettavia.

Vapaa-ajan drone

Jos olet aloittelija ja haluat aloittaa pienemmässä mittakaavassa, vapaa-ajan drone on hyvä valinta. Vapaa-ajan drone tai "leludrone" tarjoaa mahdollisuuden tutustua dronejen maailmaan ja antaa perustiedot dronen lennättämisestä. Niitä voi usein käyttää sisätiloissa pienen kokonsa vuoksi, mikä helpottaa dronen hallitsemisen ja ohjaamisen opettelua. Tämä on hyvä tapa ymmärtää, miten ne toimivat. Jos olet ensikertalainen, sinun kannattaakin sijoittaa muutama sata euroa vapaa-ajan droneen. Toinen vapaa-ajan dronejen etu on se, että jos ne painavat alle 250 grammaa ja niissä ei ole kameraa, niiden käytössä ei tarvitse ottaa huomioon lupavaatimuksia ja muita määräyksiä, joita tarvitaan käytettäessä suurempia ja kehittyneempiä droneja.

Kilpadrone

Haluatko lisätä tietojasi droneista ja valmistautua adrenaliinipotkuun kauniiden maisemakuvien ottamisen sijaan? Silloin kannattaa hankkia kilpadrone. Kilpadronet ovat sekä kevyitä että ketteriä, mutta ennen kaikkea ne voivat saavuttaa uskomattomia nopeuksia: ennätys on tällä hetkellä 288 km/h. Niitä ei siis ole tarkoitettu aloittelijoille. Kilpadronet vaativat käyttäjältä enemmän, mutta jos vain tahtoa riittää, niitä on mahdollista oppia käyttämään, jolloin matkan varrella voi pitää myös hauskaa. Törmäykset ja putoamiset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus kilpadronejen kohdalla, mutta niihin on suhtauduttava osana oppimiskäyrää. Kannattaa myös muistaa, että kilpadroneissa akunkesto ja siten myös lentoaika ovat huomattavasti lyhyempiä kuin muissa droneissa. Tämä johtuu suurista nopeuksista, jotka kuluttavat enemmän akkua. Siksi kannattaa hankkia useita akkuja kerralla yhden suuren sijaan akkujen ennenaikaisen tyhjenemisen välttämiseksi.

Mikä dronetekniikka kannattaa valita?

Trikopteri

Kuten nimestä voi päätellä, trikopteri koostuu kolmesta potkurista, jotka antavat sille Y-muodon. Sitä ohjataan servolla, joka kallistaa takamoottoria sivusuunnassa. Lento-ominaisuuksiin tutustumalla huomaa pian, että trikopteri käyttäytyy enemmän lentokoneen tapaan kuin esimerkiksi nelikopteri. Trikopteri on hyvä valinta, jos haluat vain "lentää ympäriinsä". Jos kuvaaminen kiinnostaa enemmän, valitse neljällä potkurilla varustettu nelikopteri, joka on vakaampi kuin trikopteri.

Trikopteri oli erittäin suosittu muutama vuosi sitten, mutta nykyisin nelikopteri on kirinyt sen rinnalle. Nykyään monet uskovatkin, että trikopteri on poistumassa markkinoilta. Saat esimerkiksi valmiiksi kootun nelikopterin samaan hintaan kuin trikopterin. Useimmiten tällaiseen malliin kannattaa panostaa, jos ei ole erityistä syytä valita juuri trikopteria. Trikoptereita käytetään ennen kaikkea harrastelennättämiseen tai joissakin tapauksissa kilpa-ajoon. Etuna on se, että ne valmistetaan usein edullisista materiaaleista, ne ovat kevyempiä ja niiden akku kestää pidempään. Haittapuolena on, että ne ovat herkkiä ja aloittelijoiden on vaikea koota niitä. Lisäksi servo-ohjain alkaa usein "kummitella", mikä vie aikaa ja rahaa.

Nelikopteri

Nelikopteri on kaikkien aikojen yleisin ja suosituin dronetyyppi. Tämä ei ole mikään ihme, kun otetaan huomioon mallin tarjoamat edut. Nelikopterissa on neljä potkuria, joiden vakaa rakenne sopii erinomaisesti videoiden ja valokuvien ottamiseen yläilmoista. Se on monipuolinen drone, jota voi käyttää useisiin eri tarkoituksiin. Yleisimpien maisema- ja elokuvakuvausten lisäksi se on yleinen myös kilpa-ajoissa. Trikopteriin verrattuna lentäminen on hieman staattisempaa, mutta muutaman harjoituskierroksen jälkeen siitä tulee sekä kevyempää että vakaampaa. Nelikopterin toinen etu on se, että se on kestävämpi eikä rikkoudu yhtä helposti kuin muut mallit. Se on erityisen hyvä asia aloittelijoille, jotka eivät välttämättä osaa hallita kopteria täysin. Nelikopteri on fiksu valinta, kun kokeilet dronen lennättämistä ensimmäistä kertaa. Sillä on useita käyttökohteita, joten voit kehittyä ja tutustua uusiin kiinnostuksen kohteisiin. Kun verrataan taas harvinaisempiin trikoptereihin, nelikoptereita on saatavana useina koko- ja mallivaihtoehtoina lähes kaikkialla Suomessa. Tarjolla on kaikkea pienistä lelutyyppisistä nelikoptereista ammattimaiseen kuvaukseen tarkoitettuihin huippulentäjiin.

Heksakopteri

Sekä nelikopteri että heksakopteri kuuluvat moniroottoridronejen luokkaan, mikä tarkoittaa, että niissä on suurempi määrä potkureita. Mitä hyötyä suuremmasta potkurimäärästä sitten on? Heksakopterit ja dronet, joissa on vähintään viisi potkuria, ovat dronemaailman raskassarjalaisia. Niiden rakenne on tukeva ja vakaa, mikä sopii hyvin raskaampiin tehtäviin, kuten ammattimaiseen elokuvaukseen tai tieteellisiin tehtäviin, joissa tarvitaan raskaita laitteita. Muotoilun ja painon vuoksi ne eivät sovellu yhtä hyvin nopeaan lentoon. Ne on suunniteltu vakaiksi ja raskaiden laitteiden, kuten kameroiden, jalustan ja suurempien objektiivien, nostamiseen. Esimerkiksi National Geographic käyttää heksakoptereita kuvaus- ja filmaustehtävissään, mikä kertoo jonkin verran koneen tyypistä. Heksakoptereiden lennätysaika on pisin, mikä johtuu valtavasta nostovoimasta, jonka ansiosta drone pystyy kantamaan useita akkuja samanaikaisesti. Tämä pidentää lentoaikaa. Heksakopteri ei siis ole vaihtoehto kadunmiehille tai aloittelijoille, jotka haluavat vain kokeilla dronea. Lisäksi heksakopterin ylläpitoon tarvitaan kokemusta, minkä vuoksi se ei myöskään sovi harrastajille. Lisäksi hinta on huomattavasti korkeampi. Lyhyesti sanottuna, jos et ole ammattimainen luontokuvaaja tai et ole vastuussa suuresta filmituotannosta, kannattaa harkita kaksi kertaa ennen heksakopteriin sijoittamista.

Mitä dronetarvikkeita tarvitsen?

Droneihin on saatavana paljon erilaisia lisävarusteita. Olipa kyseessä minkälainen dronen lennätys tahansa, varusteilla voi opetella taitavammaksi lennättäjäksi ja perehtyä entistä syvemmin aiheeseen.

Jos adrenaliini kiinnostaa sinua, kilpadrone on ensisijainen valintasi. Kilpadronejen haasteena on, että niille ei ole saatavilla yhtä paljon apuvälineitä kuin kameradroneille. Niiden käytössä harjoitus tekee mestarin, joten on varauduttava tiettyyn oppimiskäyrään. Tämän päivän kilpadroneissa on usein eri tiloja, joissa voi säätää vaikeusastetta. Kyse voi olla esimerkiksi asetuksesta, jonka avulla dronea voi kallistaa vain tietyn astemäärän riippumatta siitä, kuinka paljon vipua käännetään. Asetukset auttavat tunnistamaan säätimien herkkyyden ja opettavat ohjaamaan ilman turhia riskejä tai törmäyksiä.

Yleensä tarvitset kuitenkin FPV:n (First Person View), jotta pystyisit liikkumaan esteiden välillä suurella nopeudella. Sen avulla näet tarkasti, mitä drone näkee livenä, ja se sisältää videolähetyksen, vastaanottimen sekä silmälasit tai näytön. Tarkista sen vuoksi FPV:n mukana toimitetut lisävarusteet ennen ostamista.

Fly More Kit -paketit ovat kuin ensiapulaukku dronelle. Ne sisältävät tärkeimmät tarvikkeet, kuten akut, latauskeskittimen, datakaapelin, olkalaukun, varapotkurit ja ruuvit.

FPV-dronen lennättämisen helpottamiseksi suositellaan näytön kiinnitintä, jolla tabletti voidaan kiinnittää kauko-ohjaimeen. Tällöin voit hallita lentoa paremmin.

Akut ovat epäilemättä dronelle hyödyllisin lisävaruste. Dronea voi lennättää 5–25 minuuttia yhdellä latauksella, mutta latausaika voi olla jopa tunti tai pidempi. Onneksi useimmat tyhjentyneet akut voidaan helposti vaihtaa toiseen, täyteen ladattuun akkuun. Optimaalisen ja hauskemman lennättämisen takaamiseksi lennättämiseen kannattaa ottaa mukaan vara-akkuja.

Vinkki!

Riippumatta siitä, mistä dronen lennättämisen osa-alueista olet kiinnostunut, tarjolla on lisävarusteita, jotka ovat aina hyödyllisiä. Näitä ovat LED-nauhat, potkurinsuojat ja laskeutumisvarusteet. Valokuvaus- ja videodroneja varten kannattaa hankkia erilaisia suodattimia, joiden avulla linssin voi säätää haluamallaan tavalla. Ehdoton hankinta on myös kantolaukku, jonka pehmeä vuoraus suojaa dronea vaurioilta kuljetuksen aikana.

Droneja koskevat säännöt ja määräykset Suomessa

Kuten oppaan alussa mainittiin, dronemarkkinat ovat suorastaan räjähtäneet. Nykyään eri valmistajien uusia droneja tulee markkinoille vähän väliä. Kun markkinat kasvavat näin nopeasti, lainsäädännön on ollut vaikeaa pysyä perässä. Tilanne on kuitenkin parantunut viime aikoina. Nykyisiä sääntöjä ja määräyksiä ei ole erityisen vaikea noudattaa. Ne ovat selkeästi luettavissa osoitteessa droneinfo.fi, mutta käyttömukavuuden vuoksi olemme koonneet tähän oppaaseen tärkeimmät asiat, jotka on hyvä pitää mielessä.

Esimerkiksi voi olla hyvä tietää, että alle 250 grammaa painavat lentodronet eivät vaadi dronekorttia, operaattoriksi rekisteröitymistä tai teoriakokeen suorittamista. Jos dronessa on kamera tai jos se painaa yli 250 grammaa, sinun on rekisteröidyttävä ja suoritettava teoriakoe saadaksesi dronen lennättäjän lisenssin. Se onnistuu osoitteessa skynavx.fi välilehdellä "Drone-palvelut". Et saa lentää väkijoukkojen yli etkä yleisesti ihmisten yli. Et myöskään saa lentää yli 120 metrin korkeuteen ja sinun on varmistettava, että drone pysyy aina näköyhteyden (VLOS) päässä. Kiinnitä lentäessäsi huomiota myös UAS-vyöhykkeisiin, jotka kieltävät lentämisen tietyllä maantieteellisellä alueella, kuten lentokentillä ja sotilasalueilla. UAS-vyöhykkeet voivat olla myös muita alueita.

On olemassa kolme eri lentoluokkaa, jotka edellyttävät käyttäjän rekisteröintiä ja dronekorttia:

Koko EU:n laajuinen dronelentoja koskeva asetus astui voimaan 31.12.2020. Sen mukaan kaikkien, jotka käyttävät yli 250 g:n painoisia tai kameralla varustettuja droneja, olipa kyse sitten harrastus- tai yritystoiminnasta, pitää rekisteröityä, opetella lennättämään dronea ja suorittaa koe. Avoimen luokan toiminta ei kuitenkaan edellytä erillistä toimintalupaa.

Avoimen luokan yleiset vaatimukset

    • Suurin lentokorkeus 120 metriä maan- tai vedenpinnasta
    • Käyttö suorassa näköyhteydessä (VLOS)
    • Suurin sallittu lentoonlähtömassa alle 25 kg
    • Vaarallisten aineiden kuljettaminen ja materiaalien pudottaminen on kielletty
    • Kauko-ohjaaja varmistaa miehittämättömän ilma-aluksen lennon turvallisen matkan päässä ihmisistä eikä lennä ihmisjoukkojen yli
    • Toiminnassa on otettava huomioon maantieteelliset UAS-vyöhykkeet ja muut kielletyt, rajoitetut ja vaaralliset ilmailualueet
      • Jos jotakin edellä mainituista ei voida noudattaa, sinun on lennätettävä dronea tietyssä luokassa ja haettava lupa lennättämiseen.

Avoimessa luokassa on kolme alaluokkaa erilaisille lennoille, jotka edellyttävät eri taitoja: A1, A2 ja A3.

A1 ja A3

      • Kauko-ohjaajan vähimmäisikä on 12 vuotta ja käyttäjän, eli nk. operaattorin, on oltava täysi-ikäinen. Kauko-ohjaajan on pääsääntöisesti täytynyt suorittaa teoriakoe verkon kautta.
        • A1-alaluokassa on sallittua lennättää alle 900 g:n painoisia droneja (C0- tai C1-luokka) yksittäisten henkilöiden yli, mutta ei väkijoukkojen yli. Ota huomioon maantieteelliset UAS-alueet ja muut kielletyt, rajoitetut ja vaaralliset ilmailualueet.
        • A3-alaluokassa dronen suurin sallittu paino on 25 kg, mutta lentoja saa tehdä vain harvaan asutuilla alueilla kaukana ihmisistä ja asuinalueista. Käytännössä toiminnan tulee tapahtua turvallisella, vähintään 150 metrin vaakasuoralla etäisyydellä asuin-, liike-, teollisuus- tai virkistysalueista. Ota huomioon maantieteelliset UAS-alueet ja muut kielletyt, rajoitetut ja vaaralliset ilmailualueet.

A2

    • Kauko-ohjaajan vähimmäisikä on 12 vuotta ja käyttäjän, eli nk. operaattorin, on oltava täysi-ikäinen.
    • Kauko-ohjaajan tulee osoitteessa skynavx.fi suoritettavan teoriakokeen lisäksi suorittaa omatoiminen käytännön koulutus tietyissä puitteissa, jotka löytyvät osoitteesta droneinfo.fi. Sinun on täytynyt suorittaa tämä koulutus ennen A2-teoriakokeen suorittamista. Teoriakoe on suoritettava järjestäjän määräämässä fyysisessä ympäristössä, kuten luokkahuoneessa. Järjestäjät löytyvät droneinfo-sivustolta.
    • Drone voi painaa enintään 4 kg (C2-luokka) eikä sitä saa lennättää muiden kuin toimintaan osallistuvien ihmisten yli.
    • Lennättäminen on sallittua tiheään asutuilla alueilla turvallisen etäisyyden päässä ihmisistä.
    • Ota huomioon maantieteelliset UAS-alueet ja muut kielletyt, rajoitetut ja vaaralliset ilmailualueet.
¨

Kaikki avoimen luokan rajoitukset ylittävät lennot aiheuttavat suuremman riskin ulkopuolisille, mikä edellyttää lupaa ja tulee toteuttaa joko kyseisessä luokassa tai sertifioidussa luokassa. Tällöin sinun pitää lähettää hakemus Traficomille vähintään kolme (3) viikkoa etukäteen ennalta määritetyn PDRA-riskianalyysin kautta tai kolme (3) kuukautta etukäteen oman SORA-riskianalyysin kautta ennen suunnitellun toiminnan aloittamista. Jokainen hakemus on maksullinen, ja maksu peritään vuosittain. Lisätietoja on traficom- ja droneinfo-sivustoilla.

Toiminnan luokitellaan kuuluvan sertifioitu-luokkaan, kun on kyse seuraavista tilanteista:

  • Ihmisten kuljettaminen
  • Vaarallisten aineiden kuljettaminen
  • Lentäminen väkijoukkojen yli suurilla miehittämättömillä ilma-aluksilla (>3 m)
  • Kun riskejä ei voida vähentää riittävästi SORA-riskianalyysin avulla

Droneasetuksen sertifioidun luokan vaatimuksia täydennetään vaiheittain, eikä se ole vielä valmis.

Droneluokat – siirtymäkausi – 2024

Joulukuun 31. päivän 2022 jälkeen kaikki dronet, jotka valmistetaan tämän päivämäärän jälkeen, saavat CE-merkinnän eri luokkien C0–C6 mukaan. Nämä luokat määrittävät lentoluokan yllä olevien ehtojen mukaisesti. 1.1.2024 saakka voi lennättää dronea, jota ei ole merkitty, jos se painaa alle 500 grammaa A1-luokassa. Jos sinulla on 0,5–2 kg:n painoinen drone, voit lennättää sitä vähintään 50 metrin vaakasuoralla etäisyydellä ihmisistä verkossa suoritetun teoriakokeen suorittamisen jälkeen sekä valvotun ylimääräisen teoriakokeen jälkeen.

Yli 2 kg:n ja enintään 25 kg:n painoisia droneja voidaan käyttää avoimen A3-luokan ehtojen mukaisesti myös siirtymäajan jälkeen. Kauko-ohjaajan on suoritettava teoriakoe verkossa. Siirtymäajan jälkeen kaikki dronet, joita ei ole merkitty, kuuluvat A3-luokkaan. Tämä ei kuitenkaan koske alle 250 grammaa painavia droneja, joiden enimmäisnopeus on 19 m/s. Ne kuuluvat jatkossakin luokkaan A1, jolloin teoriakoetta ei tarvita. Jos aiot ostaa dronen nykyisellä siirtymäkaudella 2023–2024, varmista, että se on CE-merkitty ennen ostamista tai että ymmärrät vuoden 2024 loppuun asti voimassa olevat rajoitukset.

Dronetermit

Ei ole helppoa pysyä selvillä kaikista dronejen maailmassa käytettävistä termeistä, varsinkin jos olet aloittelija. Siksi olemme laatineet sanaston dronejen lennättämiseen liittyvistä yleisimmistä termeistä. 

Sähkökomponentti, joka mittaa kaikkien akseleiden kiihtyvyyden.

Lyhenne sanoista Aerial Photography. Tarkoittaa valokuvaamista ilmasta käsin.

Lyhenne sanoista Almost Ready To Fly. Tämä tarkoittaa, että droneen on asennettava muutamia pieniä osia, ennen kuin se on valmis.

Prosessi, jossa radio-ohjain saadaan kommunikoimaan vastaanottimen kanssa.

Lyhenne sanoista Center of Gravity. CG tarkoittaa dronen keskeistä painopistettä.

Lyhenne sanoista Carbon Fiber (hiilikuitu). Hiilikuitu on todella kevyt ja vahva komposiittimateriaali.

Erittäin tunnettu dronejen valmistaja. DJI on kehittänyt tunnetun valkoisen dronen, DJI Phantomin.

Kun drone lähtee vahingossa liikkeelle johonkin suuntaan, se luokitellaan driftiksi.

Ulkoisesti hallittavan ilma-aluksen nimitys.

Lyhenne sanoista Electronic Speed Controller. ESC ohjaa sitä, miten nopeasti/hitaasti moottori pyörii.

Lyhenne sanoista Flight Controller. Piirilevy varmistaa, että kaikki komponentit voivat kommunikoida keskenään.

Lyhenne sanoista First Person View. Sen avulla näkee saman, mitä drone näkee kameran läpi.

Virtuaalinen aita, joka määrittää, kuinka kauas drone voi lentää tietyllä alueella.

Dronen ulkopuolella sijaitseva kamerapidike. Se vakauttaa kameraa ja mahdollistaa kameran tasaisen liikkeen.

Pieni action-kamera, jota monet käyttävät dronen lennätyksessä.

Lyhenne sanoista Global Positioning System. Yleensä drone käyttää GPS-toimintoa sijainnin säilyttämiseen suunnasta poikkeamatta.

Dronen sisällä oleva elektroninen komponentti, joka mittaa kulmanopeutta ja auttaa suuntauksessa.

Drone, jossa on kuusi potkuria.

Piste, jossa drone saa ensimmäisen GPS-kontaktin käynnistyksen jälkeen. Se on myös paikka, johon drone lentää, kun RTH-toiminto käynnistyy.

Kun drone on ilmassa ja sitä pidetään paikallaan, toimintoa kutsutaan hoveriksi.

Lyhenne sanoista Line of Sight. LOS tarkoittaa, että dronea lennätetään alueella, jolla se on aina näkyvissä.

Lyhenne sanoista Milliampere-hour (milliampeeritunti). Akun tehoa mitataan mAh:n avulla. Yleisesti käytössä on 1300, 1500,1800 tai 2200 mAh:n akkuja.

Nimi lentoaluksille, joissa on useampi kuin kaksi potkuria.

Drone, jossa on kahdeksan potkuria.

Lyhenne sanoista On Screen Display. OSD:n avulla saadaan tietoja esimerkiksi akkukestosta, etäisyydestä ja korkeudesta, jos käytössä on ulkoinen näyttö.

Yksi kolmesta akselista, joiden ympärillä drone pyörii. Pitch vaikuttaa kallistuskulmaan edessä ja takana.

Drone, jossa on neljä potkuria.

Lyhenne sanoista Radio Controlled. Tämä tarkoittaa, että kohdetta ohjataan radiolla.

Yksi kolmesta akselista, joiden ympärillä drone pyörii. Roll vaikuttaa kallistukseen oikealle tai vasemmalle. (Tärkeää, ettet sekoita tätä yaw-termiin.)

Lyhenne sanoista Rotations Per Minute. Kun lasketaan moottorin tehoa, puhutaan RPM:stä eli siitä, kuinka monta kierrosta minuutissa moottori pyörii.

Lyhenne sanoista Ready To Fly. Kun ostat RTF-dronen, saat mukaasi kaiken tarvittavan ja voit alkaa lennättää sitä suoraan laatikosta otettaessa.

Lyhenne sanoista Return To Home. Kun RTH-toiminto kytketään päälle dronessa, se lentää takaisin lähtöpisteeseen. Tätä kutsutaan myös Home Point -tilaksi.

Lyhenne sanasta Servomotor tai Servomechanism. Se on mekaaninen komponentti, jota voidaan käyttää moniin tarkoituksiin, kuten kameran panorointiin. Sitä ohjataan radio-ohjaimella.

Dronen ja radio-ohjaimen, lähettimen tai näytön välinen tiedonsiirto.

Ohjaa sitä, miten nopeasti moottorit pyörivät. Se toimii kaasunsäätimenä.

Drone, jossa on kolme potkuria.

Lyhenne sanasta Transmitter (lähetin).

Lyhenne sanoista Unmanned Aerial Vehicle.

Viimeksi päivitetty: 1 marraskuuta 2022

Aihealue