Tryggare e-handelsgaranti från Dustin

Nu förbättrar vi vår garanti till kunderna ytterligare. Skulle en vara som du köper från Dustin vara defekt och du anmäler detta inom 14 dagar från fakturadatum byter vi ut den åt dig. Dessutom får du 60 dagars öppet köp på varor i obruten förpackning.*

På Dustin säljer vi kvalitetsprodukter. Vår strävan är att kunderna inte ska behöva reklamera produkter som de köper från oss. Men tyvärr är det ibland så att saker inte fungerar och kunder tar kontakt med vår kundservice. Totalt händer detta för 1,6 procent av de produkter vi säljer.

Specialister felsöker

Att köpa IT-utrustning är inte riktigt samma sak som att köpa en tröja. Är det hål på tröjan, går detta lätt att konstatera. Med tekniskt avancerade produkter är det svårare att veta vad som orsakar ett fel. Ofta är produkten i sig inte trasig, utan problemet hänger ihop med en programvara eller handhavandet. Olika produkter fungerar ibland också dåligt ihop. Precis som när en bil eller ett kylskåp går sönder krävs därför att en särskilt utbildad person genomför en felsökning för att se om IT-produkten verkligen är trasig och om den i så fall ska repareras eller bytas ut.

Direktkontakt med tillverkaren

Om du kontaktar Dustins kundservice om en produkt köpt hos oss är vår ambition att du ska få så korta ledtider som möjligt. Därför eliminerar vi onödiga mellanhänder och låter dig prata direkt med tillverkarens support. Dustins kundmottagare kan omöjligen vara experter på alla 180 000 produkter vi säljer. Att prata med någon som är utbildad inom den produkt du köpt ger dig bättre service. Fel som har att göra med kringutrustning eller handhavande kan då uteslutas med större träffsäkerhet och du slipper skicka in något på service i onödan.

Praxis i branschen

Att tillverkare snarare än återförsäljare står för service och support är allmän praxis inom IT-branschen och hänger ihop just med produkternas tekniska komplexitet. Det är inte underligare än att bilhandlaren hänvisar dig till en auktoriserad verkstad om du får problem med bilen han sålt dig. Olika tillverkare har olika villkor för sina garantier vad gäller service och support. För att kunna erbjuda sina kunder bästa möjliga villkor arbetar dock Dustin nu med att få samtliga tillverkare att acceptera en modell som utgår från den bästa på marknaden.

Extragarantier och allriskförsäkring

Utöver Dustins nya tryggare e-handelsgaranti och tillverkarnas standardgarantier kring service och support kan du även köpa olika tilläggspaket från tillverkarna. Dessa kan anpassas till dina specifika behov vad gäller servicenivå och garantiperiod. Dustin erbjuder också en allriskförsäkring på upp till tre år för produkter du köper av oss. Den skyddar mot plötslig och oförutsedd skada på utrustningen vid till exempel brand, stöld/inbrott eller olycksfall. Med en låg självrisk får du vid skada din produkt reparerad eller ersatt av en ny.

* Gäller ej beställningsvaror.



Kundombudsmannen finns där för dig

Ifall Dustins kundservice mot förmodan skulle brista i sin hantering av ditt reklamationsärende kan du vända dig till vår särskilda kundombudsman som finns där om du känner dig felbehandlad eller om något inte fungerat som du tänkt dig.

Kundombudsmannen arbetar också med att hitta sätt att förbättra våra rutiner i stort och tar också gärna emot andra åsikter eller synpunkter om vår verksamhet.


  • Service: När en auktoriserad tekniker utför en åtgärd på en produkt som antingen skickats in eller finns kvar på plats hos kunden.
  • Support: Avser rådgivning via webb, e-post eller telefon, till exempel om hur en produkt ska kopplas in eller hur man utför felsökning.
  • DOA: Står för ”Dead On Arrival”, och betyder att varan är trasig vid leverans. Rutinerna kring detta skiljer sig mellan olika tillverkare, men Dustins mål är att utbyte av defekta produkter inom 14 dagar ska bli standard hos alla. Det är därför vi redan nu går ut med denna garanti till alla våra kunder!
  • Garanti: Ett frivilligt åtagande som i Finland oftast ges från tillverkaren. Gäller vanligen tillverkningsfel eller fel som uppkommer av sig själv under begränsad tid.
  • Reklamation: När kunden uppmärksammar säljaren på att det finns någon form av problem med den köpta produkten.
  • Dustin tillämpar 60 dagars öppet köp på alla varor förutsatt att de returneras i obruten förpackning.
  • Dustin bjuder på frakten om din vara inte levereras inom 2 dagar (Gäller hela landet och endast lagerförda produkter).
  • Får du en produkt som är trasig vid leverans byter Dustin ut din produkt om du hör av dig inom 14 dagar. Detta gäller oavsett tillverkare och efter att auktoriserat tekniker konstaterat felet på produkten. (IT-branschen följer generellt tillverkarnas regler för service och garanti. Standardvillkoren är reparation från dag 1.)